poniedziałek, 30 marca 2009

Clootie - drzewo skarpetkowe

Drzewo skarpetkowe po raz pierwszy zobaczyłem w Górach Wicklow kilka lat temu. Zmierzchało akurat i zbliżała się jesień, więc pomyślałem, że to takie wczesne irlandzkie przygotowania do Bożego Narodzenia i choinki. Byłem jednak w wielkim błędzie, cóż ja wtedy mogłem wiedzieć.
  
Od tamtej pory zobaczyłem na tyle dużo drzew skarpetkowych, że wyrobiłem sobie przekonanie, że w społeczeństwie irlandzkim te drzewka są bardzo potrzebne. Z czasem dowiedziałem się nawet dlaczego Irlandczycy wieszają na pewnych wybranych drzewach swoje skarpetki oraz inne części garderoby.
 
Skarpetki albo pieluchy z tetry wieszane na drzewach mogą wyglądać dziwnie ale są one pradawnym celtyckim zwyczajem komunikacji z bogami. Celtyccy kapłani byli związani z drzewami i ich bóstwami. Uczyli, że poprzez drzewa ludzie mogą skontaktować się ze swoimi bogami, dziękować im i prosić o jeszcze więcej. I to nie tylko w Irlandii – podobnie ozdobione drzewa można spotkać w bardzo wielu krajach. 
  
Otóż ważniejsza od samego drzewa jest woda ze źródła, które pod tym drzewem bije. W dawnych czasach wierzono w moc niektórych źródeł, więc do nich pielgrzymowano. Święte źródła – holly wells - miały moc uzdrawiania, więc moczono w nim przeróżne szmatki noszone przez chorych, które potem wieszano na pobliskim drzewie aby wyschły na słońcu. Szmatka wysuszona – choroba uleczona, taka była wtedy melodia.
  
Dziś widzę na drzewach zawieszone również inne rzeczy - smoczki, zapalniczki i zwykłe t-shirty. Oryginalne przesłanie nie zmieniło się bardzo. Tylko że teraz Irlandczycy proszą swoich dawnych bogów o pomoc w rzucaniu palenia, żeby ich nastolatki nie brały narkotyków, a ich starzy żeby nie umierali na raka. W wielu świętych miejscach nie ma już nawet tych świętych źródeł, nie wspominając już o samych druidach, a jednak nowe zawieszki na drzewach wciąż się pojawiają. Przedziwna jest ta stara celtycka tradycja w obecnym katolickim irlandzkim społeczeństwie. Dawni celtyccy bogowie są wzywani na pomoc do walki ze współczesnymi chorobami, zaprawdę powiadam wam, przedziwne to jest.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

O CZYM JEST TEN BLOG

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...